Teater on nagu sibul
Nils
Riess on eesti juurtega ameerika teatrimees, kes on õnnelik
võimaluse üle lavastada lõpuks Eestis. „Algused“ on lavastus,
mis räägib humoorikalt elu põhielementidest.
Nils,
kuidas sattusite Rakverre?
Nägin
Tartus festivalil Andres Noormetsa lavastust „Tuulte pöörises“.
See tükk oli imeline ning meenutas mulle hispaania näitekirjanik
Lope de Vega ütlust, mille järgi teater on „kaks tala ja kirg“,
kõik muu on juba lisandus. Töötasin
siis ülikoolis heal kohal ja omasin kontakte eesti kogukonnaga.
Kutsusin trupi selle tükiga USAsse tuurile ja sain rakverlastega
sõbraks. Üllariga (Üllar Saaremäe – T.L.) õlut juues tekkis
idee, et võiksin tulla siia ja lavastada midagi. Üllar küsis, mis
näidendit ma tahaks teha. Olen seda näidendit lavastanud varem kolm
korda, see on üks mu lemmikuid, tõeliselt võluv, leidsin, et seda
oleks kena Eestis lavale tuua.
Millest
räägib „Algused“?
Tüki
sisuks on „maailma loomine nii, nagu see oleks võinud olla“. See
natuke sarnaneb piiblilooga, kuid pole seda siiski päriselt, kaks
tegelast meenutavad õrnalt Aadamat ja Eevat. Üks
tegelane on Willy või ka Rajaja, kes joob viskit, teeb suitsu ja
trükib kirjutusmasinal 40 aastat raamatut inimesest ja inimese
sünniloost. Ja korraga – karmauhti! - saab tema kirjutatu teoks,
lavale ilmuvad kaks inimest, Al ja Meg, kes hakkavad avastama maailma
nullist peale. Nad avastavad seksuaalsuse, sõja, surma, reeglid, elu
ülesehituse. Tükk räägib ka sellest, et igaüks teeb vigu!
Willyle on Al ja Meg nagu perekond, ta õpetab neile isana kõike,
mida teab. Lõpus Willy lahkub lavalt, jättes kirjutusmasina kõrvale
kirja „läksin lõunale“, arvan, et plaaniga tulla tagasi. See on
must komöödia, kuid mitte laginal naermise tükk, pigem naeratust
esilekutsuv tükk. See tükk on inimestest.
Pealkiri
on mitmuses?
Seda
võib mõista paljude asjade algusena. Inimeste algus, sõja algus,
armastuse algus, vihkamise algus... see on meie algus.
Inimesed
võivad kohata sarnaseid alguseid igapäevaelus?
Jah.
Ma arvan, et teater on nagu sibul. Kui vaatame seda, teame täpselt,
mis see on. Kui sibul aga lahti võtta, siis ilmnevad kõik need
lehed ja kihid ning sügavus. Nii sibula kui loo sügavus. Kõik
saavad aru, et tükis on tegelased omavahel suhetes - on mees ja
naine, on vanem ja laps. Kui sibulat koorima hakata, ilmnevad nende
suhete erinevad osad.
Näiteks,
mu naine pole eestlanna, kui ütlesin, et läheme Rakveresse kaheks
kuuks, tekkis küsimus - mis on Rakvere? Üks linn, kus on 17 000
elanikku, mida seal leida on? Nüüd ta avastab iga päev Rakvere
kohta midagi uut. Meil oli siin üks parim moment. Läksime vaatama
Tarva korvpallimängu, olen kossufänn, sport - see on draama, võit
ja kaotus, konflikt. Ja Tarvases mängib Jenkinsi nimeline
korvpallur, kelle ülikooliaegset treenerit ma tean. Peale mängu
läksime Inglise Pubisse, et süüa ja juua, ning Jenkins on seal!
Istusime kolmekesi seal kaks tundi ja rääkisime korvpallist ja
elust. Jälle uus kiht Rakverest!
Kuidas
proovid on läinud?
Ma
töötan siin heade professionaalsete näitlejatega, annan neile ette
piirjooned ja nemad valivad värvid, millega neid täita. Nad annavad
mulle värve, mille peale poleks ma kunagi tulnud! Jah, vahest on
nii, et pakun Eduardile ideid ja tema pole nendega nõus (naerab) ja
vastupidi. Vahest tekib ideid, mis meeldivad kõigile ja need
kirjutan tahvlile üles. Naerame proovides tihti, töötame üheskoos,
Ameerika ja Eesti. Mul on privileeg töötada siinses suurepärases
teatris.
Tõnu
Lilleorg
pildiallkiri
Nils
Riess leiab, et tavalistel lugudel on sügavus, mis ootab avastamist.
„Agused“ esietendub 14. märtsil. Foto: Heigo Teder
No comments:
Post a Comment